Protokół likwidacji środka trwałego - wzór z omówieniem

Data: 2013-08-14 Kategoria: Wzory dokumentów Autor: Ewa Szpytko

Naturalną koleją rzeczy jest, że wykorzystywane w działalności wyposażenie czyi środki trwałe ulegają zużyciu. Nie mogą one jednak bez śladu zniknąć z Ewidencji księgowej. Konieczne jest udokumentowanie takiego zdarzenia czemu służy protokół likwidacji.

Likwidacja środka trwałego

Postawienie środka trwałego w stan likwidacji to jedno, a jego fizyczna likwidacja to drugie. Zdarza się, że zakłady stawiają środek trwały w stan likwidacji jednak nie dokonują jego faktycznego usunięcia z firmy. Postawienie w stan likwidacji nie wywołuje bowiem żadnych konsekwencji podatkowych w przeciwieństwie do rzeczywistej likwidacji. dlatego też tak istotną rzeczą dla celów księgowych jest udokumentowanie faktycznej likwidacji majątku firmowego.

Protokół likwidacji środka trwałego

Protokół likwidacji środka trwałego jest dokumentem potwierdzającym dokonanie likwidacji i pozwalającym na ujęcie nieumorzonej wartości środka trwałego w kosztach podatkowych firmy.  Dla celów podatkowych nie wymaga  się obecności komisji likwidacyjnej przy sporządzaniu protokołu likwidacji. Dla celów dowodowych warto podpiąć pod protokół likwidacyjny dowód likwidacji np. potwierdzenie zezłomowania.

Jakie informacje na dokumencie przy likwidacji środka trwałego?

Informacje jakie powinny zostać zawarte w protokole likwidacyjnym to:

  • miejsce i data sporządzenia,
  • numer kolejny protokołu,
  • imiona i nazwiska osób sporządzających i uczestniczących w likwidacji,
  • nazwa likwidowanego środka trwałego,
  • numer inwentarzowy środka trwałego, czyli numer który pozwala odróżnić dany środek trwały od innego np. numer seryjny sprzętu,
  • sposób likwidacji środka trwałego np. demontaż, zezłomowanie, utylizacja,
  • nazwę i adres jednostki lub pieczątkę firmy,
  • podpisy osób uczestniczących w likwidacji,
  • załączniki (np.potwierdzenie uiszczenia opłaty środowiskowej, potwierdzenie przyjęcia na złom).

Sporządzenie protokołu likwidacyjnego wieńczy proces likwidacji środka trwałego.

Data: 2013-08-14 Kategoria: Wzory dokumentów
pdf
formularz w formacie PDF (druk do ręcznego wypełnienia) Do wydrukowania formularzy PDF wymagany jest program Acrobat Reader w wersji 8.0 lub nowszej, dostępny na stronie adobe
doc
formularz w formacie DOC (edytowanie, wydrukowanie, zapisywanie) Do edycji formularzy DOC wymagany jest program Microsoft Word 2003 lub nowszy.
Polecamy:
Firma
Księgowość
Podatki
Ubezpieczenia
Finanse
Prawo pracy
Prawo