Trwa generowanie dokumentu...

Zakończono!

Pobierz

Informacja o dokonanym spisie z natury - wzór z omówieniem

Data: 2014-01-30 Kategoria: Wzory pism Autor: Ewa Szpytko-Waszczyszyn

Zgodnie z artykułem 14 ust. 5 ustawy o VAT czynni podatnicy VAT, którzy zaprzestaną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zobowiązani są sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Dodatkowo podatnicy są obowiązani załączyć do deklaracji podatkowej składanej za dany okres informację o dokonanym spisie z natury.

Elementy informacji o dokonanym spisie z natury:

  • miejscowość i data sporządzenia informacji,
  • adresat wniosku - urząd skarbowy właściwy ze względu na VAT,
  • informacja o dokonaniu spisu z natury,
  • wskazanie dnia dokonania spisu,
  • wartość spisu,
  • kwota podatku należnego.

Informację o dokonanym spisie z natury załącza się do ostatniej deklaracji VAT-7 lub VAT-7K, jaką podatnik zobowiązany jest złożyć za okres, w którym dokonał wyrejestrowania składając druk VAT-Z.

Urzędowy druk

Brak jest obowiązkowego urzędowego druku informacji o dokonanym spisie z natury. Wśród niektórych urzędów jednak można spotkać przygotowane gotowe wzory zawiadomień o dokonanym spisie z natury oznaczone jako VAT-S1. Nie są to jednak wzory sporządzone na mocy rozporządzeń wykonawczych Ministra Finansów, a jedynie przykładowe wzory formularzu zawiadomienia przygotowane wewnętrznie przez urzędy.

Informacja o VAT należnym w deklaracji

Wartość podatku VAT należnego wynikającą ze spisu z natury podatnik wykazuje w poz. 33 deklaracji VAT-7 (14) lub VAT-7K (8) jeżeli wybrał rozliczenie kwartalne. Oznacza to w praktyce, że remanent likwidacyjny ma na celu określenie wielkości zwrotu odliczonego VAT od nabytych dla celów firmowych towarów, które ze względu na likwidację działalności zmieniają również prawo podatnika do odliczenia VAT naliczonego przy ich zakupie. Pozwalając jednak na wycenę towarów wg ceny rynkowej na dzień likwidacji działalności, uwzględnia się zużycie towarów wynikające z upływu czasu i eksploatacji.

W remanencie likwidacyjnym nie tylko towary handlowe

Pod pojęciem towarów zgodnie z ustawą o VAT art. 2 pkt. 6 rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Oznacza to, że dokonując remanentu likwidacyjnego przedsiębiorca nie ograniczy się do towarów handlowych i materiałów, jakie pozostały własnością firmy na dzień zamknięcia działalności. Jest zobowiązany także ująć w nim środki trwałe oraz wyposażenie, przy nabyciu których przysługiwało prawo do doliczenia VAT.

Data: 2014-01-30 Kategoria: Wzory pism
pdf
wzór pisma w formacie PDF (druk do ręcznego wypełnienia) Do wydrukowania wzorów pisma PDF wymagany jest program Acrobat Reader w wersji 8.0 lub nowszej, dostępny na stronie adobe
docx
wzór pisma w formacie DOCX (edytowanie, wydrukowanie, zapisywanie) Do edycji wzorów pisma DOCX wymagany jest program Microsoft Word 2010 lub nowszy.